ALLMÄNNA VILLKOR

ALLMÄNNA VILLKOR


Allmänna villkor

1.1 Beskrivning av tjänsten

GL FÖNSTERPUTS & FASTIGHETSSERVICE AB erjbuder tjänster för rengöring av kundens fönster, fasadtvätt, solpanelstvätt, spindelsanering, takvård och närliggande delar av fastigheten.   

1.2. Abonnemang och återkommande leveranser

Abonnemangstjänster levereras enligt fastlagt schema . Vid ändringar som påverkar jobbet kontaktas kunden i god tid.

1.3. Övriga tjänster och tidsbokningar

För tjänster som kräver tidsbokning, bokas en tid i samråd med företaget med kunden. Bokad tid skall ses som ett riktmärke och kan avvika med upp till 60 minuter från avtalad starttid. Vid förväntande avvikelser som överstiger 30 minuter informeras kunden snarast möjligt. Om tjänsten inte kan utföras enligt överenskommelse och det skapar olägenhet för kunden, erbjuds kunden ny tid. Kunden ansvarar att ge företaget tillgång till fastigheten enligt överenskommelse.

1.4. Information

Efter utförda tjänster inom ramarna för återkommande leveranser, informeras kunden direkt via e-post och / eller sms. Om e-postadressen eller mobilnummer inte angetts i förväg, sker information om utfört arbete först genom den faktura som skickas till kund efter att tjänsten utförts.

1. 5 Prisberäkning

Priset per arbetsmoment eller del av byggnaden fastställs innan påbörjat arbete första gången.  . Vid rabatterade kampanjvillkor gäller rabatten en gång per hushåll under en 12-månaders period, om inget annat angetts. Fotografier av fastigheten tas enbart för prisberäkning och hanteras enligt GDPR

1.6. Prisjustering

Prislistan justeras normalt vid ett årsskifte och kunden informeras då om nya priser.  

1.7. Avbokning

Kunden kan avboka sitt bokade arbete senast klockan 12:00 dagen före planerat arbete. Vid avbokning under denna period utförs tjänsten om inga hinder föreligger. Nekar kunden personal tillträde utan giltig anledning, eller avbokar bokat arbete utan giltigt skäl,  kan företaget debitera självkostnadspris för förlorad arbetstid.

1.8. Avtalslängd och uppsägning

Abonnemanget har ingen bindningstid eller uppsägningstid och kan sägas upp 3 dagar före planerat arbete.

2. KUNDEN

2.1 Personuppgifter

I samband med att kunden beställer och utnyttjar en tjänst krävs det att personuppgifter såsom namn, personnummer, adress, och kontaktuppgifter lämnas till oss för fullföljande av avtalet. Dessa uppgifter behöver vi för att på bästa sätt kunna utföra den beställda tjänsten, erbjuda garantier och support.   Du har i egenskap av registrerad flera andra rättigheter enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). Vi är förhindrade att radera vissa personuppgifter innan vi ges möjlighet att fullgöra våra rättsliga förpliktelser gentemot myndigheter och till dig som konsument. Vidare har du rätt att invända mot behandlingen av dina personuppgifter och inge klagomål avseende vår behandling av dina personuppgifter till Datainspektionen.

2.2 Skyldighet att underlätta

Kunden skall säkerställa tillgång till fastigheten, inklusive grindar, larm och parkeringsmöjlighet. Om hinder försvårar arbetet kan företaget debitera förlorad tid eller extra kostnader. Parkeringsmöjlighet skall finnas i direkt anslutning till fastigheten, i annat fall kan det komma att debiteras ett tillägg som för privatpersoner inte är berättigat till skattereduktion.

2.3. Skyldighet att informera

Kunden skall meddela företaget om tjänsten inte kan utföras eller om särskilda omständigheter föreligger. Om mer än 50% av arbetet hindras kan detta räknas som en avbokning.

3. Ekonomi

3.1. Fakturering

Faktura skickas snarast efter ett utfört arbete om inget annat har avtalats. Företaget avgör på vilket sätt fakturan översänds baserat på de uppgifter som kunden har lämnat.

3.2 Betalning

Betalningsvillkor för fakturor är 20 dagar för privatpersoner och 30 dagar för företag och andra juridiska personer om inget annat har avtalats. Vid försenad betalning har företaget rätt att ta ut en påminnelseavgift samt dröjsmålsränta enligt räntelagen. Vid återkommande försummelse av betalning har företaget rätt att permanent säga upp eller tillfälligt spärra kundens tjänst. Obetalda fordringar kan överlämnas till indrivning med tillkommande kostnader och avgifter.

3.3. Inställelse och administrationsavgift

På varje faktura ingår det en obligatorisk inställelse och administrationsavgift. Denna avgift är för privatpersoner ej berättigad till skattereduktion.

3.4 Skattereduktion (RUT & ROT avdrag)

Kunden godkänner att företaget handlägger ansökan om skattereduktion till Skatteverket i enlighet med gällande lagstiftning. Efter att kunden har uppfyllt villkoren för ansökan om skattereduktion sänder företaget denna till Skatteverket. Om kunden inte beviljas skattereduktion, helt eller delvis är kunden betalningsskyldig för resterande belopp.

4. Förbehåll

4.1 Arbetsmiljö

Företaget har en lagstadgad skyldighet att arbeta aktivt med personalens arbetsmiljö. Vi vill att personalen skall känna sig trygg på sin arbetsplats och inte utsättas för någon onödig fara. Personalen på fältet har ett ambulerande arbete och arbetsplatsen är därför förlagd på kundens fastighet. Därför kan företaget vid särskilda fall avsäga sig hela eller delar av arbetet. Detta avgör personalen på plats utifrån riskbedömning och företagets arbetsinstruktioner i förhållande till gällande arbetsmiljölagstiftning.

4.2 Kundens egendom

Vid utförande av tjänsten flyttar inte personalen kundens lösa egendom för att kunna utföra arbetet på grund av risk för skada av både egendom och personal. Om lös egendom eller växtlighet står i vägen för att kunna utföra tjänsten på ett kvalitativt, tillförlitligt och säkert sätt förbehåller vi oss rätten att inte slutföra vissa delar av den utlovade tjänsten, eller så plockar vi undan men då kan det tillkomma en avgift. Vi står ej för eventuella skador som uppstår pga detta. 

4.3 Fönster med Spröjs

Vid fönster med avtagbara spröjsar där dessa skall monteras av eller på eller i samband med att tjänsterna utförs, riskerar de skador. Spröjs och spröjsfästen är inte åldersbeständiga, företaget avsäger sig därför ansvaret för skador i samband med av och påmontering. Om kunden bedömer att hen har känsliga spröjs eller spröjsfästen, av ålder eller kvalitetsorsaker, skall kunden meddela detta på förhand så att vi kan ta extra hänsyn till detta.

4.4. Känsliga fönster och fasader

Det finns många olika typer av fönster och fasader, både till funktion och utseende. Det finns ett antal fönster som kräver särskild behandling vid fönsterputsning; Självrengörande fönster, fönster med solfilm, kompositmaterial (plexiglas) eller övriga ytbehandlade fönster. Fasader kan se ut att bestå av ett tåligt material, men istället vara byggt av material som lätt kan ta skada, såsom frigolit. Har kunden sådana typer av fönster eller fasader skall detta på förhand meddelas så att vi kan ta extra försiktighetsåtgärder. Meddelas inte detta i förväg avsäger sig företaget ansvar för skador som kan uppkomma. Kontakta din fönstertillverkare eller glasmästare om du är osäker kring fönstertyp.

4.5 Kraftigt nedsmutsade fönster

Beställning av fönsterputs avser vanlig rengöring eller puts av fönsterrutor. Har man kraftigt nedsmutsade fönster, fönster med färgstänk eller rester från hårt material likt cement och sand är detta inget som tas bort vid en normal fönsterputsning. Då putsning med denna typ av smuts riskerar att repa glaset kan företaget välja att inte putsa dessa rutor.

4.6 Redan skadade fönster

Om kunden har repiga eller i övrigt skadade fönster utanför normalt slitage med hänsyn till fönstrets ålder skall detta meddelas i samband med beställning av tjänsten. Personalen har rätt att avstå arbetet om de upptäcker repor eller skador tills att skadan dokumenterats. Upptäcks tydliga repor på plats utförs arbetet endast i samråd med kunden via telefon eller  där ett avtal skall signeras om att informationen har mottagits. Har kunden mycket smutsiga fönster kan repor först upptäckas efter påbörjat arbete, i de de fall detta inträffar skall arbetet avslutas tills ovanstående information har delgivits.

5. Reklamation och skadeanmälan

5.1 Reklamation

Om kunden önskar att reklamera de utförda arbetet bör denna reklamation ske inom 2 vardagar från att tjänsten utfördes för att företaget skall kunna kontrollera utförandet samt åtgärda reklamationen.

5.2 Skador

Om kunden upptäcker skador på egendom som kan härledas till tjänstens utförande, skall denna anmälan göras på en pappersblankett som översänds till kund på begäran. Om v¨¨år egen personal orsakar en skada under utförandet av tjänsten kommer denna att dokumenteras och meddelas kunden snarast möjligt. Det är viktigt för båda parter att skador dokumenteras noggrant, gärna med bild.

Vi använder cookies för att möjliggöra en korrekt funktion och säkerhet på vår hemsida, och för att erbjuda dig bästa möjliga användarupplevelse.

Avancerade inställningar

Du kan anpassa dina cookie-val här. Aktivera eller inaktivera följande kategorier och spara ditt val.